fredag 3. oktober 2014

Reklame analyse

Innledning:

Dette er reklame for hundemat fra Pedigree. Målgruppen for denne reklamen er hundeiere, fra ca 20 år og oppover. Begge kjønn. Pedigree er for eieren som bryr seg veldig mye om dyrene sine, med normal inntekt. Noe som kan være ”støy” i dette bilde er blomsten i rumpen til hunden.

Beskrivelse:

Det er en hund som sitter fast i en hundeluke med en solsikke stikkende ut av rumpa. Vi ser også en katt som sniker seg forbi. Det ser ut som om det er i et litt sydlig strøk vist vi ser på omgivelsene.

Utredning:

En lubben hund prøver og komme seg inn i huset, men sitter fast i luken. En orange katt som går forbi. Hunden har en solsikke som stikker ut fra rompen. Hunden har nok ikke spiste nok sund mat, det kan vi tolke ved å lese teksten. Hunden er plassert litt til venstre for bilde. Bilde er også fult med en del kjedelige farger, vist man ser fort fra det gule

Tolkning:

Påstander=
Hunden er for feit for å komme inn luken.
Katten har satt solsikken i rompa på hunden

Begrunnelse=
Man kan tenke oss at hunden har blitt for feit til å komme in døra fordi det man leser på bildeteksten. Man kan også tenke oss at katten satte den solsikken i rompa til hunden fordi den vil egle hunden med at den ikke kommer inn, det er jo alltid hund vs katt.

Vurdering:

Man lever i en lid der det er veldig viktig og ta vare på helsen, ikke bare for mennesker men også for dyr. Dette med kroppspress er veldig stor nå i verden, kanskje det har også smittet over på dyr? Det er vertfall veldig viktig og passe på at hunden din har en god helse og lever et sunt liv

Konklusjon:


Denne reklamen retter seg mot mennesker som er glad i hundene sine, og vil de skal leve et sunt liv. Den framhever at det er viktig og ta vare på hundene sine. Reklamen viser et negativt syn over hvordan man ikke vil se hundene våres, og får gjerne kunder fordi de vil ha friske og sunne hunder.